مدیریت اجرایی

کاربرد مدیریت در پروژه ها

مدیریت اجرایی

کاربرد مدیریت در پروژه ها

کانون خدمات مادر یاری-کسب و کار جدید

چکیده :

توسعه جامعه موجب اشتغال احاد افراد جامعه می گردد و افراد برای رسیدن به رفاه کشش به کار بیشتر و در آمد بیشتر را تجربه می نماید. در این راستا نیاز های پنهانی بوجود میآید که کشف آنها و فعالیت برای رفع این نیاز می تواند زمینه مشاغل و خدمات جدیدی گردد.

در این مقاله کوشش می شود با بررسی نیاز مادریاری  چکونگی رفع این نیاز و خدمات مرتبط با آن بحث گردد.

واژه کلیدی : خدمات ، بازاریابی ، مادریاری ، نیاز ، ارتباطات ، مدیریت

روش : روش مطالعه منابع

مقدمه :

 با توسعه جوامع و درگیر شدن مردان و زنان در فعالیتهای اجتماعی و زندگی‌های به‌اصطلاح مدرن و به‌روز، وقتی برای رسیدگی به کارهایی که تا پیش از این امری عادی و روزمره بود، باقی نمی‌گذارد.

می توان از گرایش جدید والدین به بهره‌گیری از پرستارهای کودک خبر داده و به صنعت رو به توسعه و نوظهور نگهداری از نوزادان و کودکان پرداخت و در این راستا با ایجاد کانون مادریاری به توسعه کسب و کار پرداخت و از این نیاز پنهان کسب در آمد نمود .

در سال های گذشته ارائه خدمات پرستاری نوزادان و کودکان به عبارت دیگر مادریاری در خدمت اقلیت ثروتمند جامعه بود و لی با گذشت زمان و توسعه جامعه این نیاز برای بیشتر گروهای جامعه احساس می شود.

درگذشته تربیت بچه را فقط برعهده مادر او می‌دانستند ولی با توجه به سطح تحصیلات والدین و احساس استفاده از هزینه های متقبل شده در داشتن تحصیلات و علاقه به فعالیت اجتماعی ، و مسائل اقتصادی همه روزه با درخواست‌کنندگان پرشماری رو به‌رو می شویم که خواستار استخدام پرستار نوزاد و مربی کودک می‌باشند و در بیشتر موارد، مایل به استخدام مربیان و پرستاران مجربی هستند که کانون های معتبر ضمانت آنها را بنمایند.

کانون خدمات مادریاری

      خدمات مادریاری را می توان به صورت یک ایده ترکیبی از خدمات پرستاری ، مربیگری و مهد کودک داری دانست. هر کدام از این خدمات بخشی از نیاز های والدین را مرتفع می نمایند . والدینی که به هر شکل وظیفه نگهداری و تربیت فرزندان خود را برون سپاری می نمایند می توانند مشتریان بالقوه این خدمت باشند .

می توان کانونی با چشم انداز خدمات مادریاری و ماموریت مشخص ایجاد نموده و اهداف بلند مدت و کوتاه مدت آن را برنامه ریزی و اجرا و بازنگری کرد که خود حدیثی مفصل است . دراین نوشته تنها از دید بازار یابی و بررسی عوامل آمیختگی بازار به این خدمت پرداخته می شود .

عوامل آمیختگی بازار در اصلاح بازاریابی به 4P معروف است که عبارتند از محصول (Product) ، قیمت (price) ، توزیع (place) و ترویج (promotion) می باشد که در وادی فعالیت های خدماتی ، خدمت ، محصول می باشد و سه مورد دیگر بنام 3P به آن اضافه میگردد که آمیختگی گسترش بافته ای را ایجاد می نماید ، کارکنان (people) ، فرایندها (presses) و دارایی های فیزیکی (physical Access)

·        محصول

همانگونه که اشاره شد محصول کانون مادریاری نوعی خدمت است که توسط این کانون با توجه به نیاز پنهان ارائه می گردد . این خدمت می تواند با استفاده از آخرین دست آورد های علمی و تحقیقاتی در زمینه پرستاری و کودک یاری و مربیگری با شرح خدمات مشخص در بازار ارائه گردد و مشتریان خود را داشته باشد .

از آنجا که خدمت مادریاری ایده ای نو و ترکبیی از خدمات پرستاری ، مهدکودک داری و مربیگری می باشد میتواند در شرح وظایف خود از معایب آنها دور گردیده و مزیت های خود را افزایش دهد . در این خصوص باید از بازارگردی و  بازارشناسی برای ارتقاء کیفیت این خدمت استفاده نمود . به عنوان مثال می توان از عدم انطباق ساعات کار والدین با ساعات نگهداری کودکان در مهد کودک ، عدم پذیرش نوزادان ، شیوع بیماری های فصلی ، سطح تخصصی مربیان ، دوزبانه بودن مربیان ، آموزش های ورزشی ، آموزش هنری ، ارائه خدمات آشپزی ، خرید نیاز های روزانه عاجل ، اختصاصی بودن مربیان ، احساس نزدیکی بین فروشندگان خدمت و مشتری نام برده و در ارتقاء کیفیت خدمت کوشش نمود.

·        قیمت

با مطالعه بازار در خصوص خدمات پرستاری ، مربیگری و مهدکودک داری می توان قیمت مناسب برای خدمت مادریاری در سطوح مختلف بدست آورد و با تنوع خدمت ارائه شده مشتریان را نسبت به قیمت خود متقاعد نمود.

والدین با انتخاب پاره ای از خدمات و دریافت آنها توسط یکنفر یا دو نفر می توانند مناسب بودن این خدمات را متوجه شوند . در این خصوص می توان با استفاده از عناصر هزینه ها در ارتباط با تنوع خدمت اقدام نمود ، شیوه قیمت گذاری با توجه به کیفیت و تنوع خدمت ، تخفیف ها ، تسهیلات و شرایط پرداخت و با توجه به انتخاب نوع خدمت توسط مشتری مبنای قرار گرفته  و رضایت او را بدست آورد .

به نظر می رسد با توجه به محتوای خدمت عرضه شده بتوان به قیمت مناسب در ارائه خدمت مادریاری دست یافت.

·        توزیع

بازار توزیع خدمت مادریاری می تواند بسیار وسیع باشد و سراسر کشور را پوشش دهد . با ایجاد  شعبه های محلی و کانال های گوناگون می توان از نیروهای متخصص مادریاری محلی استفاده نموده و در توزیع بیشتر خدمت کوشید و  از آنها در ارائه خدمت پس از آموزش های الزامات کانون خدمات مادریاری یاری جست و خدمات سراسری ارائه نمود.

در ابتدا با تعریف بازار هدف و ایجاد زیرساخت ها و کانال های مطلوب می توان نظام توزیع را در بخشی پی ریزی نموده و سپس گسترش آن را به سراسر کشور سازمان داده و مدیریت نمود.

·        ترویج

آمبزه ترویج می تواند از تبلیغات شروع گردد و مزیت های خدمت مادریاری را نسبت به پرستاری ، مهد کودک و مربیگری با توجه به دست آورد های نوین بازاریابی و بازارگردی و مشتری مداری ارائه نماید.

در این خصوص باید ار ارتباطات بازاریابی یکپارچه استفاده نموده و با برنامه ریزی جامع ترویج ، با روابط عمومی قوی ، فروش شخصی خدمت ، بازاریابی مستقیم ، استفاده از رسانه های عمومی و بازاریابی انترنتی  در گسترش بازار کوشش نمود .

لازم توضیح است که ترویج خدمت و مخصوصا خدمت مادریاری که با احساسات درونی والدین و نگرانی های آنها ارتباط دارد ، کاری بسیار حساس است که باید با هوشیاری کامل و آگاهی از تمام جوانب آن انجام گردد.

·        کارکنان

با توجه به حساسیت خدمت مادریاری و ارتباط آن با روح و روان انسانی نیروهای بکار گرفته جهت عرضه خدمت  در این رابطه باید با خصوصیات و دانش خاص گزینش گردند تا با جلب اعتماد والدین در ارتقاء بازار موثر باشند .

ارائه این خدمت فقط مواظبت از فرزند برای ساعاتی که والدین غایب هستند نیست بلکه آموزش در زمینه های گوناگون ، ایجاد ارتباط عاطفی ، جلب اعتماد کودک و والدین ، ورود در حریم خصوصی افراد ، اطلاعات جامعه شناختی و روان شناختی ، انطباق فرهنگی لازمه خدمت مادریاری می باشد.

·        فرایند

تعریف یک روش برای ارائه خدمت مادریاری بسیار با اهمیت می باشد ، به این معنی است که از شروع ارائه خدمت تا پایان آن باید از انسجام خاصی برخودار باشد و تمامی زنجیره آن با ارزش های متعالی انسانی تناسب داشته باشد و عناصر دخیل در ارائه آن با دقت بررسی و انتخاب گردند تا بتوانند تاثر خود را بر مشتریان و بازار بگذارند .

هرگونه عدول از الزمات و موازین تعین شده ممکن است خسارات جبران ناپذیری در جامعه و بازار داشته باشد . برای تدوین این فرایند باید تمامی جوانب اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی را در نظر گرفت و ارزش های مورد نظر بازار را لحاظ نموده و قوانین محکمی برای آن تدوین نمود.

·        دارائی های در دسترس

در خدمت مادریاری می توان تمام  یافته های علمی ، آموزشی ، هنری  را به عنوان دارایی های در دسترس کانون مادریاری دانست که با استفاده بهینه از آنها در گسترش توان کیفی خدمت و خدمت دهندگان کوشید.

با توجه به موارد بالا و شناخت و درک هر یک از عناصر آمیزه بازاریابی ، استفاده درست از پارامترهای مربوط به هر یک از عناصر ، ترکیب بهینه ابزارها و عناصر آمیزه بازاریابی ، مدیریت هر یک از عناصر و مدیریت آمیزه بازاریابی با توجه به نوع مخاطبان و گروه مشتریان ، تحول در آمیزه بازاریابی با توجه به شرایط  و دیگر عناصر دخیل در مدیریت بازاریابی میتوان  برنامه ریزی استرتژیک برای کانون مادریاری تدوین و اجرا نمود .

نتیجه:

در راستای ارائه ایده ای نو با مطالعه ایده های مشابه می توان زیر ساخت های ایده نوع را تبین و عناصر آمیختگی بازار این ایده را مطالعه نمود . همانطور که ملاحظه گردید کوشش شد با استفاده از مفاهیم بازاریابی ، عناصر آمیخته بازار خدمت مادریاری را با بررسی عرضه و تقاضای خدمات پرستاری ، مهد کودک داری و مربیگری هر چند محدود تبین نمود .

منابع :

1-     مدیریت بازاریابی - دکتر احمد روستا ، دکتر داور ونوس ، دکتر عبدالحمید ابراهیمی

2-     رفتار مصرف کننده - دکتر منصور صمدی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد